Rozszerzenia domen: lista popularnych końcówek domen
Domena składa się z nazwy właściwej oraz rozszerzenia. Zastosowana końcówka ma bardzo istotny wpływ na to, czy dana nazwa jest łatwa do zapamiętania. Co więcej – może ona także określać język strony, jej tematykę czy nawet wskazywać na lokalny zakres oddziaływania.
Co to są końcówki domen?
Wybierając domenę dla strony nie podejmujesz decyzji wyłącznie o samej nazwie. Istotna jest także końcówka. Dzięki niej już patrząc na sam adres strony można określić np. w jakim jest ona języku oraz jakiej tematyki może ona dotyczyć.
Rozszerzenia domen mogą być różnorodnie klasyfikowane. Jedną z popularniejszych form podziału jest rozróżnienie na:
- domeny pierwszego szczebla – czyli TLD (Top-Level Domains) – w takim wypadku po nazwie występuje tylko jeden człon – np. .pl, .org, .eu;
- domeny drugiego szczebla – czyli SLD (Second-Level Domains) – wówczas w domenie występują dwa człony. Może to być np. .gov.pl, .org.pl, slask.pl itd. Domeny drugiego szczebla mogą być wyodrębniane w ramach poszczególnych domen krajowych.
To jednak tylko jeden sposób na rozróżnienie domen. Możesz spotkać się także z podziałem końcówek na:
- domeny krajowe – czyli np. .pl, .co.uk, .de. W takim wypadku dana końcówka od razu wskazuje na to, w jakim kraju jest zarejestrowana dana domena. Odwiedzającemu może to sugerować, jaki jest język oraz treść na stronie;
- domeny globalne – czyli np. .com, .org, .net. To końcówki, które są kojarzone z witrynami na całym świecie. Nie wskazują na język, a bardziej na funkcjonalność danej strony;
- domeny regionalne – czyli np. .slask.pl, .waw.pl. Mogą wskazywać na regionalny charakter danej strony;
- domeny funkcjonalne – czyli np. .travel.pl, .biz.pl. Wskazują na to, co jest treścią danej strony, są też przeważnie tańsze;
- nowe domeny nTLD – czyli atrakcyjne, nowoczesne końcówki typu .to, .xyz, .global. Takie końcówki mogą być idealne dla nowoczesnych start-upów czy projektów.
Poszczególne rozszerzenia są nadzorowane przez inne rejestry. W przypadku domen globalnych – takich jak .com czy .org – nadzór nad nimi sprawuje ICANN. Jednak w przypadku domen krajowych są to rejestry powoływane przez poszczególne państwa (w Polsce jest to NASK).
Lista domen
Rozszerzenia domen sprawiają, że możesz zarejestrować nazwę, akcentując to, co według Ciebie jest najważniejsze – możesz zaznaczyć, że strona jest polska lub też zwrócić uwagę na jej międzynarodowy charakter.
Lista rozszerzeń jest bardzo długa. Od momentu wprowadzenia domen nTLD można powiedzieć, że absolutnie nie jest ona zamknięta, bowiem możliwe jest uruchamianie nowych końcówek z inicjatywy poszczególnych podmiotów.
Warto jednak przyjrzeć się najbardziej popularnym rozszerzeniom. Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem domeny, sprawdź np.:
- .com – szczególnie, gdy Twoja strona ma międzynarodowy charakter
- .net – kiedy strona dotyczy tematyki sieci lub Internetu;
- .biz – gdy jest to strona międzynarodowego przedsiębiorstwa;
- .info – jeżeli prezentowane treści mają charakter informacyjny;
- .edu – w przypadku firm edukacyjnych o międzynarodowym zasięgu oddziaływania;
- .gov – dla podmiotów administracji państwowej;
- .org – dla międzynarodowych organizacji.
Jeżeli jednak chcesz skupić się na odbiorcy z Polski, warto wybrać np.:
- .pl – gdy chcesz zaznaczyć, że strona jest w języku polskim i są na niej treści szczególnie interesujące dla osób mieszkających w Polsce;
- .eu – jeśli chcesz zaznaczyć europejski charakter danego projektu.
Gdy takie domeny to dla Ciebie za mało, zastanów się nad domenami nTLD. Takie rozwiązania mogą pozwolić Ci się wyróżnić. Decydując się na nowe rozszerzenie nie trudno o unikatowy adres. Możesz wybierać z końcówek takich jak:
- .bank – dla banków i instytucji finansowych;
- .global – dla podmiotów o globalnym charakterze;
- .travel – dla firm z branży turystycznej;
- .luxury – dla podmiotów oferujących luksusowe produkty lub usługi;
- .theatre – dla teatrów;
- .xyz – dla tych, dla których zwykłe .com lub .pl to za mało. 🙂
Możesz sprawdzić, jakie końcówki oferuje dany rejestrator domen, wpisując preferowaną nazwę w wyszukiwarkę na jego stronie.
Nie musisz oczywiście decydować się wyłącznie na domenę pierwszego szczebla. Zauważ, że w Polsce możesz wybierać z szerokiego katalogu domen regionalnych, takich jak:
- .bydgoszcz.pl
- .mazury.pl
- .limanowa.pl
- .gorlice.pl
- .kaszuby.pl
- .zachpomor.pl
- .wielun.pl
- .waw.pl
- .tgory.pl
- .starachowice.pl
To oczywiście tylko przykłady. Jednak jeżeli chcesz pokazać odbiorcy już na wstępie, że strona jest interesująca przede wszystkim dla mieszkańców danego regionu (a przy tym… interesuje Cię zakup tańszej domeny) – możesz przyjrzeć się właśnie takim końcówkom.
Domeny drugiego szczebla to także rozszerzenia funkcjonalne. W Polsce są to np.:
- .auto.pl – dla podmiotów związanych z motoryzacją;
- .edu.pl – dla podmiotów o charakterze edukacyjnym;
- .info.pl – dla stron informacyjnych;
- .nieruchomosci.pl – dla podmiotów działajacych w branży nieruchomości;
- .travel.pl – dla stron dotyczących turystyki;
- .shop.pl – np. dla sklepów internetowych;
- .org.pl – dla organizacji działających w Polsce.
Dobra domena może mieć istotny wpływ na to, czy Twoja strona będzie popularna. Jeżeli liczysz na to, że Twoi odbiorcy będą na nią trafiać poprzez bezpośrednie wpisanie adresu (a nie np. z wyszukiwarki) warto zadbać, by była ona unikalna i łatwa do zapamiętania. Dobór odpowiedniego rozszerzenia może mieć tutaj bardzo istotne znaczenie.
Samą wolną domenę możesz znaleźć w wyszukwiarce wolnych domen .dotisto spośród ponad 1200 różnych rozszerzeń.
Polecamy rejestrację domen u jednego z najtańszych rejestratorów w naszym rankingu: hostido.pl (najtańsza rejestracja i odnowienie domeny w kolejnych latach).